понеделник, 2 юли 2012 г.

3.Специфика при общуване с хора с различни видове увреждания.


3.1. Специфика при зрителните увреждания.

• При започване на разговора с човек със зрителни проблеми се представете на събеседника си, представете и всички, които присъстват на срещата.
• Когато разговаряте в група, винаги назовавайте човека, към когото се обръщате, по име.
• Когато се здрависвате с човек със зрително увреждане, след като кажете "приятно ми е", той ще ви подаде ръка - поемете я.
• Не се притеснявайте, ако се случи да използвате общоприети фрази от типа на "Ще се видим по-късно" или "Вижте тези материали". Има едно общоприето правило, че „човек гледа с очите си, но вижда с мозъка си!”
• Не напускайте срещата, без да уведомите събеседника си и без да се извините.
• Добре е да не викате на човек, които не вижда или е със зрително увреждане -обикновено той ви чува добре. Обикновено,  хората със зрителни увреждания са със силно изострен слух и сетива.

3.1.а. Общуване при оказване на помощ.
  • Ако трябва да заведете човек със зрително увреждане до стол, когато стигнете, поставете ръката му с длан върху облегалката.
• Когато влизате някъде, придружавайки човек със зрително увреждане, опишете му интериора и разположението на мебелите. Бъдете точни при определяне на разстоянията и разположението, например - на 3 метра, на 11 часа има стол (добра практика е за това да се ползва часовниковият циферблат, посоките са: напред - 12. назад - 6 и т.н.).
• Когато някой човек със зрително увреждане ви помоли да го придружите, никога не го дърпайте, нито блъскайте. Позволете му да хване ръката ви и вървете спокойно напред. Предупреждавайте за стъпала, бордюри, тесни места, преди да сте ги достигнали, както и за начина, по който мислите да ги преодолеете.
• Желателно е да не употребявате изрази като "Там има една кутия с дискети" или "Оставете го отсреща на бюрото", показвайки посоката с ръка или мимика. По-добре е да кажете "Има една кутия с дискети на масата в ляво от вас" или "Оставете го на бюрото на две крачки пред вас".
• За да се приспособите и да предадете знания и информация на хора с визуални увреждания е желателно да използвате слайдове (поредица от изображения) и да представите съдържанието на тези (слайдове). Постарайте се да подберете контрастните точки и внимателно да опишете информацията под формата на картините, която вие виждате. Погрижете се информацията да бъде представена в подходящи формати и типове информационни носители като(магнитна лента, аудио касета, брайлова литература, оптични дискове или дискети).
Ако с човека със зрително увреждане има куче водач, не разсейвайте и не галете кучето, то е отговорно за своя стопанин и винаги трябва да е на своя пост. То не е домашен любимец!

3.2. Специфика при човек с физическо увреждане

• Когато разговаряте с човек, които ползва инвалидна количка или скутер, е добре да гледате и говорите директно на него, а не на или чрез придружителя му.
• Опитайте се да застанете на нивото на очите на събеседника си, седнете или приклекнете пред него. Ако останете прав, при  разговорът по-дълг от 5 минути може да се изкриви неговият врат, за да Ви гледа отдолу на горе.

3.2.а. Общуване при оказване на помощ.
• Когато предлагате да държите палтото или чадъра, недопустимо е да искате бастуна или патерицата на човека, освен ако изрично не сте помолен за това.
• Преди да пристигне събеседникът ви, осигурете подходяща подредба в помещението, за да осигурите достатъчно място за придвижване.
• Когато имате среща с човек, които се придвижва с инвалидна количка, е добре да не слагате стол на мястото, където искате да застане. Добре е да имате предвид, че понякога хората, които използват инвалидни колички, могат да поискат да се преместят от количката в кресло.
• Не се опитвайте да местите или бутате количката, без да са ви помолили за това или без предварително да обясните причината и намерението си.
• Добре е да не заставате зад човека с увреждане, когато демонстрирате или обяснявате нещо, защото маневрирането с количка затруднява възприемането на информацията.
• Добре е да не предлагате на човек, който ползва инвалидна количка, да вземе или да използва нещо, което е разположено на стандартна за прав човек височина - в повечето случаи той не може да стане от количката.
• Когато забележите, че човек, който ползва инвалидна количка, не се придвижва сам, е по-добре да не му подавате тежки предмети (папка, телефон) в ръцете.
Не се облягайте на инвалидният стол на човекът с увреждане, защото това е пряка намеса в неговото лично пространство. Не пипайте пулта за управление на неговата акумулаторна инвалидна количка или скутер, ако той използва такова помощно средство.




3.3. Специфика при общуване с човек с увреден слух или с човек използващ слухов апарат

• Когато искате да привлечете вниманието на човек със слухово увреждане, докоснете го по рамото или махнете с ръка в полезрението му.
• Най-добре е в началото да оставите събеседника си да ви упъти за начина, по който да бъде осъществено общуването. Като, например, четене по устните, жестомимика или писане на бележки.
• Добре е да не държите ръцете си, цигара или храна пред устата си, докато разговаряте с човек със слухово увреждане.
• Говорете директно на събеседника си, дори и да присъства преводач. Винаги осъществявайте зрителния контакт с човека с увреждане, а не с преводача.
• Ако събеседникът ви чете по устните, застанете директно пред него, говорете ясно и с нормална бързина.
• Понякога може да се наложи да опростите изреченията си и да използвате мимика и жестове.
• He се притеснявайте, ако се случи да използвате общоприети фрази от типа на "Слушай сега" или "Чухте ли за...”.
• Когато желаете да обърнете внимание на човек със слухови проблеми, застанете близо до неговото рамо, наведете се до ухото му и поставете ръка до устата си. Говорете ясно и отчетливо, без да викате.

3.3.а. Общуване при оказване на помощ.
• Когато се използват устройства, които имат звукова сигнализация (телефон, звънец), е добре лично да уведомите човека със слухово увреждане.
• Добре е да не говорите дълго без прекъсване, без да проверите дали събеседникът ви е разбрал всичко, особено в случаите, когато се използва четене по устните.
• Не е добре да крещите на човек със слухово увреждане - викането изкривява звуците, възприемани от слуховия апарат, и пречи на разчитане по устните.
Желателно е, когато общувате с човек със слухово увреждане, това да се осъществява в добре осветена среда, така че той или тя да може да разчита по устните Ви и да може да вижда жестовете Ви.


3.4. Специфика при общуване с човек с ментално увреждане.

 

• Водете разговора максимално естествено. Повтаряйте казаното и задавайте въпроси, когато се налага, за да има яснота.
• Съсредоточете се максимално върху разговора.
• Винаги давайте време на събеседника си да ви каже спокойно всичко, което иска. Старайте се да не довършвате думите вместо него.
• Когато е необходимо, задавайте кратки въпроси, които изискват кратки отговори или може да им бъде отговорено само с поклащане на глава.

3.4.а. Общуване при оказване на помощ.
• Добре е да не подценявате капацитета на човек с ментално увреждане. При определени увреждания се срещат фокусирани умения и знания.
• Препоръчително е. ако имате възможност, предварително да се осведомите за типа ментално увреждане на човека, с който ще имате контакт, защото при различните типове ментални увреждания има разлики в начините на възприятие и в реакциите на човека. А  както знаем, това са определящи фактори на поведението.

3.5. Специфика при общуване с човек с речеви затруднения.

 • Слушайте внимателно, когато говорите с човек с речеви увреждания.
 • Стремете се да го насърчавате вместо да го коригирате.
 • Проявете внимание, защото то може да е важно за съответния човек.

3.5.а. Общуване при оказване на помощ.
 • Когато е необходимо задавайте къси въпроси изискващи къси отговори или дори само кимане с глава.
 • Не проявявайте претенции, че не сте го разбрали, ако поправките и допълнителните обяснения го затрудняват.

Няма коментари:

Публикуване на коментар