специфичен подход, независимо от служебната йерархия. За да се
чувстват комфортно и двете страни, добре е да се знаят и спазват
някои правила.
• Подходът към всички хора с увреждания трябва да бъде еднакъв с подхода
към здравите работници и служители, освен в случаите, когато се поставя специ-
фична задача, за изпълнението на която може да попречи естеството на някое от
уврежданията.
• Ако не сте в състояние да прецените евентуалните затруднения, които може да
срещне работникът (служителят) с увреждания, позволете му сам да реши. Вместо
да правите предложения, по-добре е директно да попитате какво и как да напра-
вите, каква комуникация да използвате и каква помощ да предложите. Най-добрият
съветник е самият човек с увреждания.
Когато общувате с човек с физическо
увреждане:
• Добре е да го гледате и да говорите директно с него,а не с придружителя
му, ако човекът е на инвалидна количка. Осигурете достатъчно място в стаята за маневриране на количката;
• Опитайте се да не говорите от високо, а да застанете на едно ниво с него, т.е. да седнете и вие;
• Не настоявайте човекът с физическо увреждане да седне на посочен от вас стол (диван, табуретка). Може да го затрудните при сядане на неподходящо
за увреждането място. Посочете неопределено няколко места за сядане и го
запитайте къде предпочита да се разположи;
• Не бързайте да подавате ръка, ако човекът има двигателен или козметичен
дефект, който не би искал да изложи на показ.
Когато общувате с човек с увредено зрение:
• Трябва да изчакате той да подаде първи ръка, а вие да я поемете;
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
3. Общуване с хората с увреждания на работното им място.
Няма коментари:
Публикуване на коментар